lördag 19 mars 2016

Bokbakis?

Jag väntar på att jag ska bli tillräckligt hungrig för frukost, men det är visst inte riktigt dags ännu, så jag passar på att svara på veckans bokbloggsjerka. Annika undrar:

Har du någonsin haft en ”book hangover”, det vill säga en bok som tar slut på tok för tidigt och lämnar ett sådant avtryck/tomrum att du inte riktigt förmår dig plocka upp en ny bok för att aktivt försöka komma över den?  Vilken i så fall?

Att böcker tar slut för snabbt händer ofta, men någon bakfylla eller extrem saknad i negativ bemärkelse tror jag aldrig att jag har upplevt. För till skillnad från konserter eller resor eller för den delen uppsluppna fester, så finns ju böcker kvar. De står i hyllan som gamla goda vänner jag kan nicka till när jag går förbi. De kan plockas upp och bläddras lite i. Lånas ut till en vän och därmed upplevas på nytt i de efterföljande diskussionerna.

I riktigt akuta fall kan de till och med läsas om direkt. Som tonåring läste jag till exempel en gång Lyckans hjul av Cynthia Voigt tre gånger på en vecka. Eller så kan böckerna få stå i hyllan ett tag, medan jag inväntar det optimala omläsningstillfället. Jag vet till exempel med absolut säkerhet att jag kommer läsa om Harry Potter, jag vet bara inte när.

Räcker inte det finns recensioner från tidningar och bokbloggar att ta sig igenom. Och så klart möjligheten att få till ett avslut genom att själv skriva ihop en liten recension här på bloggen. Nu när jag tänker på det, blir blogginlägget lite som ett farväl. Eller som fransmännen säger: Au revoir!

8 kommentarer:

Monika sa...

Ja, du har rätt, recensionen på bloggen blir liksom ett avslut :)

Lotta Modin sa...

Läsa om direkt har jag faktiskt aldrig gjort. Däremot spara dem för att läsa om många år senare för att se om upplevelsen är lika stark.

Koko sa...

Det händer nog mig också, att jag direkt återvänder till början :-) Men de böcker jag får boksmälla av är de där jag inte kan skaka boken av mig, även om jag skulle vilja.

Bara hittepå sa...

Roligt att det är samma för dig!

Bara hittepå sa...

Härligt de gånger upplevelsen är densamma, men också intressant de gånger den ändrat sig och det finns en karaktär man plötsligt förstår, eller som tvärtom blivit helt olidlig, p.g.a. att man själv förändrat sig som person och har mer erfarenhet av livet.

Bara hittepå sa...

Jag tyckte att du hade en intressant tolkning av helgens ämne. Och det är så klart boksmälla det heter :D

Ewa K sa...

Jag upplever bokbaksmällan som en positiv känsla.

Bara hittepå sa...

Ja, det fanns flera definitioner denna vecka. Alltid kul med lite olika synvinklar.