måndag 20 juli 2015

Kontraktsläsning

Alltså jag har inte riktigt tid att skriva ett välformulerat inlägg, men jag vill ändå berätta om mitt första möte med min soon-to-be hyresvärdinna, en tysk tant i sjuttioårsåldern som älskar svenska kungafamiljen. Hon blev mycket förtjust när hon förstod att jag kom från Sverige och drog samtliga rojalistiska anekdoter hon hade på lager. Dessutom insisterade hon på att låna ut en bok om drottning Desideria (gift med Karl XIV Johan). Jag försökte avböja lite fint, men hon ville inte lyssna på det örat, så jag fick släpa med mig boken hem och i augusti får jag ta med den i flytten tillbaka. Däremellan måste jag läsa den tror jag, eftersom den överlämnades med orden “om ni inte lämnar tillbaka den får ni ingen nyckel till lägenheten”. Hm.

Så att.

Jo.

Sommarläsningen är fixad.

3 kommentarer:

Bara hittepå sa...

Förresten, jag ber om ursäkt för att jag tar så lång tid på mig att svara på kommentarer här just nu. Det hattas omkring rätt friskt för tillfället och ofta hattas det dessutom omkring utan internetanslutning.

Skriviver sa...

HAHAHA! Det var ju underbart :) Låter som du kommer hamna på ett riktigt härligt ställe, jag säger bara: anteckna! Den sortens människor är ju guld värda i en anteckningsbok, vid eventuella framtida behov av hyresvärdinnor med dille på svenska kungahuset. Man vet aldrig när det kan komma till pass!

Eva Karlsson sa...

Så skönt att sommarläsningen är fixad! Verkar ju bli en spännande höst ... säger som Skriviver, du måste anteckna allt vad din hyresvärdinna gör. Kan komma till användning :-)