söndag 11 januari 2015

Utvärdering av den tid som flytt

Ja, då har vi hunnit en bit genom januari också. Jag tvingas inse att jag uppnått åldern då allt går så jäkla fort. När ändrade det sig egentligen? Kanske kring 27? Jo, det var nog vattendelaråret för mig.

Men men, nu är vi är här och jag konstaterar att min kära fina lilla blogg fyller ett år nu i veckan. Och det måste firas! Med en utvärdering!

Hur har det funkat med bloggen egentligen?
Jorå, egentligen har det gått rätt okej. Min målsättning var ett inlägg i veckan. Har inte lyckats hålla det alla gånger, men med 56 inlägg totalt har det ändå lyckats i medeltal.

Och skrivandet då?
Njaaa… Där är det lite tyngre. Mitt manus står fortfarande och stampar. Min lilla saga däremot, som jag började knåpa ihop i november (skrev om den här), behöver visserligen några illustrationer till, men är i ganska gott skick. Jag har tills slutet av januari på mig. Däremot tror jag att jag hade skrivit ännu mindre om jag inte hade haft bloggen som en livlina mellan mitt vardagsliv och bokvärlden.

Läsandet?
Där är jag nöjd! Läste otroligt många bra böcker under 2014! Av dem som fick plats på bloggen vill jag särskilt rekommendera:

Egenmäktigt förfarande – Lena Andersson
Djurvänner – Anton Marklund
In the Land of Invented Languages - Arika Okrent
Livet börjar på fredag – Ioana Pârvulescu
Uncle Tom’s Cabin – Harriet Beecher Stowe

Under 2015 vill jag läsa mer utomeuropeisk litteratur samt ytterligare utforska några författarskap jag redan beundrar (tänker främst på Selma Lagerlöf och Daniel Kehlmann).

Men skrivmålen, hur blir det med dem??
Jovars, de finns kvar. Men det är svårt med konkreta mål. På sistone har jag blivit stressad av att skriva och börjat räkna ord och ha mig, istället för att glädjas över lyxen att kunna sitta och påta med min berättelse. Nä, målet för i år blir att vara lite mindre prestationsinriktad, särskilt som jag har ett riktigt tungt (men förhoppningsvis också roligt) jobbår framför mig. Slutmålet är ändå ett manus som ska skickas till förlag osv osv, men jag är överambitiös av naturen och behöver ibland hejda mig för att inte pusha för mycket. Just nu är alltså målet att färdigställa min lilla saga och sedan får vi se. Förhoppningsvis kan jag bygga upp en rytm med lite skrivtid varje dag.


Så jo, ett ganska bra bloggår faktiskt. Framför allt är det så roligt att folk tittar in här då och då. Stort tack för besöket och välkommen åter!

Inga kommentarer: