fredag 16 maj 2014

Sommarutmaningen 2014

Att jag gillar statistik och loggböcker framgår kanske av mitt överambitiösa etikettsystem här på bloggen. Jag är inte alls särskilt pedantisk till vardags och kan knappast kallas städfanatiker, men vissa saker vill jag ha koll på. Boksamlingen står självklart i alfabetiskt ordning och är dessutom uppdelad i diverse underkategorier. Dessutom har jag noggrant skrivit ner titel och författare på samtliga böcker jag läst sedan jag gick i åttan (vilket var ett tag sedan). Ett litet välordnat Word-dokument som hängt med i ur och skur.

Men nu var det alltså bloggetiketterna jag ville tala om, för även om jag bara hunnit med att skriva om nio böcker här så har jag redan slagits av något i högerspalten. Se här:


Vadan denna anglodominans? Inte för att det är något fel på engelskspråkig litteratur, men så överlägsen är den väl inte att den förtjänar 78% av min totala läsuppmärksamhet?

Jag ålägger därför mig själv följande utmaning:

Innan sommarens slut (deadline: 31 augusti) ska jag ha läst FEM böcker som kom ut på ett annat originalspråk än dem jag redan täckt in i år (dvs engelska, svenska och franska). Bara en bok per språk räknas.

Entusiasmen är på topp! Har redan börjat spana in min hylla för olästa böcker för att hitta lämpliga kandidater.

Häng gärna på eller berätta om du har en egen sommarutmaning!

Inga kommentarer: